Föreläsning

Idag har jag varit på en föreläsning som handlade om, hur vi ska hjälpa våra barn till att känna/ha en god självkänsla och gott självförtroende. Det är superbra att prata om sånt här, och jag lärde mig verkligen jättemycket.

Det gäller att peppa och coacha våra barn. Inte nödväntigtvis lösa deras problem, mera lyssna och kommunicera. Hjälp till självhjälp. Vi ska försöka att inte sätta etiketter på barnen, som de sen kan ha svårt att komma ifrån. Undvika ordet "duktig"..... Det ordet som gör att så många, även vuxna, kämpar med att leva upp till att ständigt vara "duktig"... Vad är duktig egentligen?

Vi ska skilja på prestation och person.

Ikväll har jag tagit ett långt skönt bad också. Det var ett tag sen, så jag njöt verkligen. Nu ska jag faktislt krypa till sängs. Skönt att lägga sig i tid för en gångs skull.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0